Fågelmat och potatismos

Har jobbat på detta inlägg sedan i söndags men liksom inte kommit till skott men nu så hoppas jag få klart det.

Konstig rubrik? men det är faktiskt lite av vad jag fotat i helgen som gick. Det är ju ett fantastiskt höst/vinterväder, jag gillar verkligen den klara kalla luften och för att inte tala om SOLEN, snacka om energikick och det är precis vad jag behöver, och fler med mig kan jag tänka.
Men med kylan så behöver våra små vänner småfåglarna faktiskt lite extra tillskott i sin kost och det har vi fixat under helgen, de har fått ett nyrenoverat fågelbord och fullt med frö och talgbollar, det verkar som de har riktig fest där för det är fullt med fåglar som flyger fram och tillbaka. Jag och Filip satt i köksfönstret imorse och kollade in hackspetten som hackade febrilt på talgbollarna, mysigt att kunna föra denna tradition vidare, så TACK pappa det är du som lärt mig det jag kan om fåglar och framför allt intresset av att studera dem, när jag var liten "yngre" så var det givet att man matade fåglarna och skrev upp vilka arter som kom fram och åt vid fågelbordet och på tidig vår så rensade vi fågelholkar.


Morgan och Viktor renoverar "ladan".



Vår lilla stuga har besök av en nötväcka och en liten talgoxe sitter och väntar på sin tur. De fina fågelborden är inköpta på Hermans Foder i Rävlanda om det är någon som vill ha ett likadant, jag tycker de är charmiga och de passar in på vårt hus men har man ett modernare hus så kanske funkisfågelhuset passar bättre, det finns flera olika stilar att välja på.

Givetvis var Filip med och grejade och han fick låna pappas borrmaskin /skruvdragare och det gick ju jättebra att borra i en stubbe men OJ borret försvann i stubben!!!!!Det gick av, konstigt va? han som är så försiktig......


Men så var det det där med potatismoset, jo vi hade besök av Anna, Marcus och Olle i helgen och då lagade jag lite potatis/palsternacksmos till de två minstingarna. Olle smaskade och åt för fullt och här kommer ett foto på honom.


visst ser han skön ut med mos runt hela munnen. Men som han växer och förändras, även hans bruna kalufs har tunnats ut en hel del och ljusnat lite grann.

Här studerar kusinerna varandra grundligt, roligt att se hur de uppskattar varandra trots att de är så små, men tänk nästa år vid den här tiden då är det nog full fart och vad kul de skall ha ihop! Precis som när vi var små, flera kusiner som är jämngamla och därmed en massa kompisar att ha kul med.

fick ett tips på en utlottning på scrappsaker från en helt ny cybervän, tack Gittan! kika in på Magdas blogg och se om du också vill vara med i utlottningen, men innan 8 nov för det är sista dagen.

Nä nu får det vara bra för idag, får nog ta tag i lite stryktvätt och försöka ta kål på den högen innan Viktor vaknar och vi skall ta en tur ut i friska luften, sedan är det dags för veckohandling och hämta storasyskonen från dagmamma och skolan. Ikväll skall vi testa att ha ett handarbetscafe´i Hembygdsgården och se om det kan locka lite folk? har ni lust så ta med er ert "pyssel/handarbete och kom eller så kommer man bara och fikar, alla är välkomna (18.30-21.00).
Tja ha det så gott nu och så hörs vi snart igen!
Kramar Lotta

Kommentarer
Postat av: Anna

Vilket härligt fågelbord! Jag vill oxå ha! Jag har ett nytt varje år, för de blir förstörda av väder och vind (kvalitet??!!). Ska se om jag hittar nåt bra på Ullared.. kanske inte.. Jag måste ha nåt som skatorna inte kan använda, för det har vi tyvärr alldeles för många här i byn. Kram

2008-11-05 @ 15:11:39
URL: http://www.minigrisen.wordpress.com
Postat av: Aase/ängel60

Vad det händer mycket hos er.... TACK för en härlig stund tillsammans. Blir så glad över att få rå om min lille älskling en stunde alldeles ensam....

Jag njuter då!!!! Att sen få en pratstund med dej det är kvalitetstid. Scrappat en hel del i em...

Kram AA

2008-11-05 @ 20:00:38
URL: http://angel60.blogg.se/
Postat av: gittan

hej

så hitta jag även till din :)

tack för titten hos mig. Jag har tyvärr en lgh mer eller miondre inne i stan så en och annan liten fågel ser man ju men svårt att få till ett fågelbord.

Gilla starkt bilden med holken och den lilla pippin på staketet (pålen)

2008-11-06 @ 08:21:02
URL: http://hoyagittan.se
Postat av: Lillsyrr

Tack för en härlig helg hos er och de fantastiskt goda pizzorna - de är inte de sista som vi ska äta och nästa gång så ska även jag frossa i ostar och goda saker ;-) Vackra bilder med fåglarna - ja man minns sin fina fågelbok som pappa såg till att man hade där man skrev upp alla sorter man sett och vilken dag de var ha haaa. Vi ses snart igen! kram

2008-11-06 @ 19:12:06
Postat av: Aase/ängel60

hittat världen sbästa blogg för dej :)



http://scrapalfabet.blogspot.com hihihihi



annars är en RAK - ransom act of kindness

man skickar ngt fint till någon som man tror uppskattar det eller ngn man uppskattar :)

Kram kram Aase

2008-11-07 @ 09:29:03
URL: http://angel60.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0