Fiskelycka.......

Idag är det Elins namnsdag och för att fira den så tog Morgan med sig henne ut på en fisketur imorse och snacka om "Fiskelycka" dels att få en mysig stund med sin pappa alldeles själv utan stökiga småbröder och sedan att dessutom dra sin första gädda och två rejäla aborrar.



Gäddan har vi ätit till kvällsmat och den var tillagad på ett mycket udda sätt, vi har ännu en gång varit försökskaniner när Morgan experimenterat i köket men som vanligt blev det jätte gott men jag måste erkänna att jag var lite skeptisk när jag såg attiraljerna han hade när han skulle grilla och här nedan kommer korten på hur det såg ut när han tog av det från grillen, titta och bedöm själva, ni kanske förstår varför jag var lite skeptisk??





Det är gädda som fyllts med dill, pepparrot och kryddor och som virats in i tidningspapper och lades direkt på glödbädden i grillen, jag trodde pappret skulle brinna upp och att vi skulle ha mer kol efter än innan vi tände grillen men det blev jätte lyckat. Smaken var lite rökig och köttet var kritvitt. Till detta serverades ytterligare ett experiment, potatissallad gjord även den på grillen, dvs färskpotatis skivad med sås av yoghurt, vårlök och kryddor som lades i ett foliepaket på grillen, jag lovar att detta var gott så testa gärna själva!!

Förutom denna kulinariska upplevelse så har vi hunnit måla klart vår ballkong och veranda idag, så skönt och det blev så fint när allt det vita är vitt och inte träfärgat längre, nu skall det till lite "pynt" och möbler så blir det nog riktigt bra, men vad är det man brukar säga, "Rom byggdes inte på en dag"......

Lite mer syltkok har det blivit ikväll för jag och Elin var iväg och plockade 4 liter hallon till imorse och det kändes så bra att kunna stoppa ner ytterligare några burkar i frysen, gott att plocka fram under höst och vinter och genom att känna lukt och smak av hallonen kunna förnimma denna varma, sköna dag när det kanske både regnar och blåser ute.


Ett kort på mig när jag försöker vara lite huslig. Nej nu får det vara nog för idag nu drar sängen rejält mycket, skall bli så skönt att lägga sig.

Sov gott alla vänner, kramar Lotta

Kommentarer
Postat av: Anna

Åh vad härligt att få äta gädda! Tillagningssättet var nytt för mig, men låter ju himla gott. Potatissallad i folieknyte äter vi oxå gärna, vi har lök, vitlök och en klick smör bland våra hackade potatisar. Får den lös sylt eller blir den fast och fin när du kokar på färska bär? Jag har fryst in mina bär för att de ska safta till sig först innan jag gör sylt, enligt tips nånstans i från...

2008-08-01 @ 08:11:12
URL: http://www.minigrisen.wordpress.com
Postat av: Aase/ängel60

Mmmmm vilken upplevelse att äta den gäddan :)

Lyckliga Elian, så fina fiskar. vad kul att få en gen stund med pappa det kan beövas.

Snart ses vi härligt! CD -bildskivor väntar på dej och en hö foton :)

Kram kram Aase

2008-08-01 @ 08:46:00
URL: http://angel60.blogg.se/
Postat av: Anonym

WHAO vilka fiskar Håkan "undrar"om han kan få en lektion av Elin.Syns på lördag.Kramiz moster o morbror

2008-08-01 @ 20:47:51
Postat av: Maria O

du är då riktigt huslig du...!

2008-08-03 @ 10:06:01
URL: http://www.mariasvra.blogspot.com
Postat av: Aase/ängel60

Hoppas helgen varit bra återvänder till vardagen i morgon....... men vi ses väl snart?

Hoppas Viktor inte är allt för snabb på golvet utan du hinner med?



Kramis i tusentals. AA

2008-08-03 @ 21:05:28
URL: http://angel60.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0