Saft, saft hallonsaft......

Ni som är uppvuxna med Smurfarna känner kanske igen texten "Saft, saft hallonsaft bättre saft har ingen haft"..........och varför svamlar jag om Smurfar och saft nu då? Jo jag har nämligen varit lite huslig och varit och plockat hallon och kokat just Hallonsaft och sylt. Jag är riktigt nöjd med resultatet fast man kunde ju hoppats på att det skulle bli lite mer, med tanke på vilken tid det tar att plocka bären. Men man får dricka saften och äta sylten med andakt, för hur gott är det inte med hemkokt hallonsylt till pannkakor eller våfflor. Mums det riktigt vattnar sig i munnen, kanske morgondagens lunch blir pannkakor?


Så här såg det ut i grytan.


Och här är resultatet, det blev lite mer sylt men den fick inte så fin förpackning och är därmed inte med på bild.

Viktor har nu börjat äta lite smakportioner av mat men igår kväll smällde han i sig en hel portion gröt och kolla här hur det såg ut.


Näe nu är jag hungrig efter ett par timmar med målarpensel i hand och det börjar lukta mat från köket där Morgan fixar något smaskigt som vanligt antar jag.

Ha en go kväll!
Lotta


Kommentarer
Postat av: Aase/ängel60

Kan tala om att hallonsylt älskar jag.......

Kan fota vedhögen torsdag morgon kan du hälsa Morgan :)

Vad bra att gröt smakar bra!! Då kanske vi äntligen kan få någon liten nattgäst.....

Krameli Kram Aase

2008-07-22 @ 19:49:03
URL: http://angel60.blogg.se/
Postat av: Anna

Jo du, jag samlar oxå på hallon.. plockar varannan dag ungefär så jag ska göra sylt på allt! Har nu 3 liter och får väl förhoppningsvis lika mkt till. Sedan kan man ju plocka lite vildhallon med så blir det mer. Jag tycker det är tråkigt att göra saft på så "dyrbara" bär, jag gör hellre sylt då, för det blir ju en del av även få bär. Här använder vi röda vinbär till saft... det har vi i mängder :).

2008-07-22 @ 22:25:09
URL: http://www.minigrisen.wordpress.com
Postat av: Sanna

Åh vad gott! Hallon är mina favoriter, föredrar faktiskt dem framför jordgubbar. Har dock inte gjort varken saft eller sylt någon gång än.

2008-07-24 @ 10:19:04
URL: http://www.litenkvinna.blogspot.com
Postat av: Maria O

Hej

Vilket stormys du ställt till med.Kokat egen saft och sylt.Sånt är verkligen hemtrevligt.Här växer det så mycket hallon att vi kallar en åker för hallonåkern !! Lova att hjälpa oss bli av med dom till nästa år.

Näe, nu är jag inne på 48:de timman på detta dygnet och jag skall förvalta den väl :-)

Kram Maria

2008-07-26 @ 21:02:39
URL: http://www.mariasvra.blogspot.com
Postat av: Sanna

Tack! Det blir säkert en trevlig vecka när vi väl kommer fram. Synd bara att jag har så svårt att se fram emot den... Gotland är verkligen mysigt, har varit där en gång och längtar verkligen tillbaka... Precis som du säger känns det som att komma utomlands:)

2008-07-27 @ 21:53:43
URL: http://www.litenkvinna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0