Lucia och julgranshuggning

Så är det då redan lucia, men inget lussetåg och kaffe på sängen i år. Jag saknar faktiskt att åka runt och lussa så som vi gjorde när jag var yngre, det var ju tradition att både mamma, pappa, jag och syskonen åkte till farmor och farfar och mormor och lussade på luciamorgonen, men kanske att jag kan starta upp en ny liknande tradition nästa år när grabbarna är lite större och kan klämma in i luciasången de också. Men jag har haft en jättemysig luciadag med lite pyssel till julmarknaden på måndag och sedan har vi varit och hämtat årets utegran och Morgan har satt i ljus och satt upp den ute på gräsmattan, det är den största gran vi haft och en av de finaste i mitt tycke! Det är också en tradition från min familj att utegranen inte skall sättas upp före lucia.
Men det var ett riktigt äventyr att hämta gran , vi åkte fyrhjuling alla fyra och det var STORT för Filip att jag och Viktor åkte med på släpet och han satt fram med pappa och körde!


En bild tagen från släpet på väg till skogen.
Sedan var det ju det där att bestämma vilken gran vi skulle ha inte så lätt när det var fullt med snö på och då såg de flesta ganska fina ut men skakade man lite på dem så såg de genast lite klenare och glesare ut???

Men här har vi bestämt oss granen släpas ut till fyrhjulingen.

Och här kommer en bild på när den har fått sin plats på vår gräsmatta!

I em har jag gjort något riktigt kul, jag har hälsat på hos Anna (Minigrisen) SÅÅ kul att träffas "på riktigt" TACK Anna för din och din familjs gästfrihet! det känns ju lite som att man känner varandra när man "pratat" via nätet ett tag men det är roligare att veta vem det är som sitter där i andra ändan. Fick se hennes minigrisar och klappa Belle som snart skall bli mamma, de var rätt charmiga även om inte grisar tillhör mina favoritdjur. Riktigt väluppfostrade och lydiga till och med, nästan som Emils Griseknoen. Roligt med nya bekantskaper på lite annorlunda sätt och jag hoppas inte det var sista gången vi sågs över en kopp kaffe!

Ha en riktigt skön lussekväll!
Kram Lotta




Kommentarer
Postat av: Marcus

Men, hallååååå nr 1.

-jag vill vara med när ni är ute i skogen och har mysigt. Dessutom brukar Morgan ha med sig varm choklad med vuxen-stöd (mintlikör) för vuxna, frusna kompisar. Nästa gång hänger jag med, så är det bara.



Men hallåååå nr 2.



-Det var ju skitfräckt att träffa någon som man bara pratat med på nätet. Jag vill se dokumentation. Bloggen med dom söta grisarna har jag redan sett, så jag efterfrågar bilder på mötet. Jag minns när jag (för riktigt många år sedan) jobbade i klädaffär i här Göteborg. Jag hade kontakt med en person i Stockholm nästan dagligen i ett par år per telefon. När vi väl möttes insåg jag att han var indier, vilket inte alls motsvarade den bild jag hade av honom. Jag trodde att han var lite Emil-i-Lönneberga-blond, men det var han inte. Apropå att träffa någon man känner utan att ha träffats. Well, minigrisarnas mamma var säkert vare sig indier eller kille. Hoppas ni hade trevligt.



Förresten, hur hinner ni med allt? Själv går jag upp, borstar tänderna, grejar med lite grejer, går på stan en sväng och en kvart därpå är det natti-natti. Så känns det åtminstone...



/Marcus

2008-12-13 @ 21:12:30
Postat av: Lillsyrr

Hallå nr 3 - Vi vill vara med ju!

Tur att vi nu flyttar närmare er för när man tittar in här så saknar vi er alltid lite extra - så mysigt att hämta gran tillsammans och när ni nu har snö så är det en riktig idyll där ni bor! Morgan - det verkar som att Lotta blivit som vår mamma dvs inte första bästa gran som passar frun i huset ;-) men det är rätta takter för en utegran sätter standarden bland grannarna (hos er fåren för de bor närmast,-) och det är en viss stolthet att ha en så fin gran! Nu längtar vi efter julen hos er och ett måste är den varma starka chokladen och en långpromenad. Nu ska vi packa vidare.... kram på er

2008-12-14 @ 08:58:55
Postat av: Aase/ängel60

God Morgon, ser fram emot att se den vackra granen live i em. Förmodligen är det lite mörkt så att jag ser hur fint den lyser :) Skönt med ngn som håller på traditioner, jag håller på vissa iaf. Inga tomtar framme innan ngn dag för julafton, ja då menar jag jultomtarna de andra adventstomtarna får ju givetvis komma fram till advent och hustomten är framme hela året :) hihihihi



Kram ses i em. AA

2008-12-14 @ 10:10:51
URL: http://angel60.blogg.se/
Postat av: Anna

Vad finfin gran! Det var så jättekul att träffa dig! Självklart träffas vi igen över fika! Du får träffa grisarna igen i sommar när de är ute och njuter i gräset, då blir det en annan bild av dem du får. Ha en härlig söndag! Kram

2008-12-14 @ 13:03:25
URL: http://www.minigrisen.wordpress.com
Postat av: Aase/ängel60

Har flera fina foton, självklart är de dina

Vi delar väl lika som vanligt :) SÅ härligt att få se ert luciatåg, jag njöt iaf

Kramkram AA

2008-12-14 @ 21:57:28
URL: http://angel60.blogg.se/
Postat av: Aase/ängel60

Har flera fina foton, självklart är de dina

Vi delar väl lika som vanligt :) SÅ härligt att få se ert luciatåg, jag njöt iaf

Kramkram AA

2008-12-14 @ 21:57:42
URL: http://angel60.blogg.se/
Postat av: Cilla.J

Vilken mysig helg ni haft!!, nu har jag jobbat färdigt och skickat alla vinnarmail till tradera vinnare. Jag kommer och handlar av dig imorgon på marknaden, vi syns.



massor av kramar cilla

2008-12-14 @ 22:30:21
Postat av: kajsa

åh vad härligt.. snacka om att få julkänsla.. måste nog föra in lite traditioner i mitt trista traditionslösa liv.. haha.. ta det rätt.. men lite mer julstämning vill jag faktiskt ha.. inte en marknad ännu.. håller dock tummarna för dej idag på marknaden och hoppas att den går kanon =)

ha det gott och njut av dina små.. snart tar den tiden slut.. (glädjedödare ;P)

kram kram Kajsa

2008-12-15 @ 17:31:50
URL: http://handstamplat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0