Julkalender och trappa

I helgen har vi varit på två julmarknader och försökt framkalla lite julstämning men var har alla julsaker och julmat tagit vägen på marknaderna, det var väldigt mycket annat krams som inte jag tyckte gav så mycket julkänsla eller är det bara jag som tycker att Tupperware och inkatröjor inte är så speciellt juligt? Jag skall inte bara låta så negativ för igår var det faktiskt rätt mysigt att se Luciatåg, Filip fick hälsa på tomten och bäst tyckte han nog att hästen var och jag köpte rött fint garn som jag skall sticka ett par grytlappar av, så visst gav det lite julstämning ialla fall.

Idag är det måndag 1:a december och då är det ju dags att öppna första paketet i årets julkalender. Elin och jag höll på en bra stund igår kväll för att bli klara med alla sifferetiketter till paketen på Filips kalender och strax efter 21.30 så smög Elin, Morgan och jag in i Filips rum och hängde upp hela paketkalendern i taket, ett litet missöde och en paket ramlade i golvet men det gick ganska bra för Filip tittade bara yrvaket upp och frågade "va gör ni"? och sedan la han sig igen. Men vid 23.30 kommer han inrusande i vårt sovrum och ropar glädjestrålande "jag har fått julklappar i mitt rum, de hänger i taket"! Tror ni att det var lätt att få honom att somna om? NEJ, det blev att gå ner och sätta sig i soffan och kolla på Björnbröder 2 tills klockan var nästan halv ett, då gick vi upp till min säng och la oss. Till saken hör ju också att Filip har nästan 40 graders feber och det har gjort natten extra stökig, så det är inte bara tomtens paket som hållit oss vakna.
Och så  imorse  var det ÄNTLIGEN dags att öppna första paketet och så här såg det ut!



Och en bild på 1:a decemberpaketet!


Tjohoo igår kväll blev vår trappa klar, Morgan har gjort allt grovjobbet och jag fick pynta med mina fina träbokstäver. Lite beslutsångest om vad jag skulle skriv men vi hade ju ett önskemål från svågern att det skulle stå hans namn överst i trappan och eftersom han tillhör en av familjens favoriter så självklart har vi gjort honom till lags!
Kolla in resultatet.


Vi fick inte med sista ordet på bilden men det är "dreams", kan hända att vi gör vissa modifieringar tills ni får se nästa bild på trappan??

Idag är det dags för pepparkaksbak men det blir i eftermiddag när Elin kommit hem från skolan så att hon kan vara med, Filip skall använda sina nya pepparkaksformar som han fick i julkalendern (tåg och en bil), konstigt att tomten visste att vi skulle baka idag?. Jag gjorde degen igår och Filip var med och smakade av degen, bilden talar väl sitt tydliga språk om vad han tyckte!!

Kan nog bli några pepparkaksbaksbilder i nästa inlägg men tills dess får ni ha det så gott för nu skall jag ta hand om min lilla sjukling som ligger i soffan och kollar på TV, den allra minste prinsen sover gott i sin säng och gör som vanligt inte så mycket väsen av sig.

Kram Lotta

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag ser fram emot att komma hem och smaka av nybakta pepparkakor. (kanske lite deg också).

2008-12-01 @ 13:16:03
Postat av: Kajsa

hej hopp vad härligt det där verkar.. nu känner jag en enorm sorg över att barnen är så stora.. njut lotta.. glöm inte det..

hoppas Filip blir frisk snart..

kram kram

Kajsa

2008-12-01 @ 14:01:52
URL: http://kajsascrap.blogg.se/
Postat av: Aase/ängel60

Lyckliga Filip, paket varje dag :)

Trappan blir jätte snygg...... Undrar vad det blir för text :)



Kram Aase

2008-12-01 @ 16:10:30
URL: http://angel60.blogg.se/
Postat av: Marcus

Såja - det var nog den finaste trappa jag någonsin sett, särskilt det näst översta trappsteget....



Kul med paket i taket. Själv har jag köpt en julkalender från vår sekreterares dotter - jag tror den är från Bingolotto. Första luckan öppnades idag och jag fick reda på att jag INTE vann en Volvo V30 flexifuel. Tack för den informationen, tänkte jag. Om man har gott om tid skulle man kunna lista rätt många grejer som jag inte vann: Ferrari, Rolex, motorbåt etc, etc. Jag tycker det borde stå NITLOTT, just av den anledningen att jag inte vann något - sedan vad jag INTE vann är ju mindre intressant, just eftersom jag inte vann något. Man blir ju inte mer glad för att man inte vinner en bil än för att man inte vinner en cykel. Well, Fille vinner varje gång, det är det viktiga. Mocklis honom! Och så får han härja fritt med slickepotten - Dubbelmocklis honom. Undra förresten vad jag inte vinner imorgon?



/Marcus

2008-12-01 @ 21:24:04
Postat av: Marcus

Såja - det var nog den finaste trappa jag någonsin sett, särskilt det näst översta trappsteget....



Kul med paket i taket. Själv har jag köpt en julkalender från vår sekreterares dotter - jag tror den är från Bingolotto. Första luckan öppnades idag och jag fick reda på att jag INTE vann en Volvo V30 flexifuel. Tack för den informationen, tänkte jag. Om man har gott om tid skulle man kunna lista rätt många grejer som jag inte vann: Ferrari, Rolex, motorbåt etc, etc. Jag tycker det borde stå NITLOTT, just av den anledningen att jag inte vann något - sedan vad jag INTE vann är ju mindre intressant, just eftersom jag inte vann något. Man blir ju inte mer glad för att man inte vinner en bil än för att man inte vinner en cykel. Well, Fille vinner varje gång, det är det viktiga. Mocklis honom! Och så får han härja fritt med slickepotten - Dubbelmocklis honom. Undra förresten vad jag inte vinner imorgon?



/Marcus

2008-12-01 @ 21:25:29
Postat av: Marcus

Såja - det var nog den finaste trappa jag någonsin sett, särskilt det näst översta trappsteget....



Kul med paket i taket. Själv har jag köpt en julkalender från vår sekreterares dotter - jag tror den är från Bingolotto. Första luckan öppnades idag och jag fick reda på att jag INTE vann en Volvo V30 flexifuel. Tack för den informationen. Jag tycker det borde stå NITLOTT, just av den anledningen att jag inte vann något - sedan vad jag INTE vann är ju mindre intressant. Man blir ju inte mer glad för att man inte vinner en bil än för att man inte vinner en cykel. Well, Fille vinner varje gång, det är det viktiga. Mocklis honom! Och så får han härja fritt med slickepotten.



/Marcus

2008-12-01 @ 21:26:41
Postat av: Marcus

Såja - det var nog den finaste trappa jag någonsin sett, särskilt det näst översta trappsteget....



Kul med paket i taket. Själv har jag köpt en julkalender från vår sekreterares dotter - jag tror den är från Bingolotto. Första luckan öppnades idag och jag fick reda på att jag INTE vann en Volvo V30 flexifuel. Jag tycker det borde stå NITLOTT, just av den anledningen att jag inte vann något - sedan vad jag INTE vann är ju mindre intressant. Well, Fille vinner varje gång, det är det viktiga. Mocklis honom! Och så får han härja fritt med slickepotten.



/Marcus

2008-12-01 @ 21:27:48
Postat av: malin

wow vilken kalender - en sådan vill jag också ha :) och en jättefin trappa...

2008-12-01 @ 21:28:00
URL: http://mallafors.se
Postat av: malin

wow vilken kalender - en sådan vill jag också ha :) och en jättefin trappa...

2008-12-01 @ 21:28:30
URL: http://mallafors.se
Postat av: Marcus

Såja - det var nog den finaste trappa jag någonsin sett, särskilt det näst översta trappsteget....



Kul med paket i taket. Själv har jag köpt en julkalender från vår sekreterares dotter - jag tror den är från Bingolotto. Första luckan öppnades idag och jag fick reda på att jag INTE vann en Volvo V30 flexifuel. Jag tycker det borde stå NITLOTT, just av den anledningen att jag inte vann något. Well, Fille vinner varje gång, det är det viktiga. Mocklis honom! Och så får han härja fritt med slickepotten.



/Marcus

2008-12-01 @ 21:28:47
Postat av: Marcus

Sorry, mina kommentarer publiserades inte, så jag testade att ta bort lite text ett par gånger coh, vips så kom all ain på sidan. Ledsen för det.



Marcus

2008-12-01 @ 21:30:15
Postat av: Marcus

Sorry, mina kommentarer publiserades inte först, så jag testade att ta bort lite text ett par gånger och, vips så kom alla in på sidan. Ledsen för det.



Marcus

2008-12-01 @ 21:30:44
Postat av: Lillsyrr

Tomtar på loftet - tur att Fille inte trodde att de var spökena som annars bor på hans rum som var i farten då ni hängde upp de fina paketen ;-) Ser att min kära gärna vill ta upp en större del på bloggen ha haa får väl göra en kalender åt honom nästa år så han också vinner något varje dag! Själv sitter jag och tittar på Olle som jag precis satt i babysittern - hans favoritstol och tillika "bajsstol".... jo så är det, bara att sätta honom i den och vipps så är jobbet gjort;-) Tack moster, morbror och kusiner för faffostolen!

2008-12-02 @ 08:13:33
Postat av: Emma

omg..Mackan var ihärdig me att kommentera;) jag kan tänka mej filips lycka men att ni inte var lika lyckliga...hade jag vart hemma hade han säkert sprungit in till mej me=) sitter och jobbar med psykiatri som jag har gjort från kl 12 och ska sitta tom 10 över 4 så..be en bön för att jag inte ska somna!!

// Emma

2008-12-02 @ 14:06:14
URL: http://emmasfotohorna.blogg.se/
Postat av: Pappa

Jättekul och se allt pyssel, det är så fint och trappan så bra att Marcus fastnade med fingern på avsändartangenten 18 inlägg minst...Alla får ha det så bra och vi ses snart. Pappa och morfar.

2008-12-02 @ 19:31:10
Postat av: Anna

Vad fint det blev i trappan! Paketen lockar ju jättemycket, man blir lite nostalgisk, jag hade gärna fortsatt ge mina barn paket varje dag i december, men de tycker de är för stora.. och det är väl tur det, för det går ju inte med en dumlekola längre, utan ska vara dyra saker :-)

2008-12-02 @ 20:04:02
URL: http://www.minigrisen.wordpress.com
Postat av: Sarah

Vad bra trappan blev!! Håller med Anna om paketen. Jag blir mycket nostalgisk. Jag hade en sorts tavla med fikor på som man stoppade presenterna i när min dotter var mindre. Problemet var bara att paketen blev lite för stora ibland. Att hänga dem med klädnypor på en lina i taket är genialiskt - och så spännade för barnen. Ha en trevlig helg. Hälsningar, Sarah

2008-12-05 @ 22:56:49
URL: http://storegarden.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0